Nøden lærer naken kvinne å…

…strikke sokker! Forhåpentligvis.

Som Pippi sa: Det har jeg aldri gjort før – så det får jeg helt sikkert til! Eventuelt ikke. Vi får se. Men nå har jeg da begynt på et prosjekt. Tiden vil vise om jeg kommer i mål uten utstrakt bruk av konsulentbistand, eventuelt stand-in.

Siden behovet etter hvert viser seg å være stort, og tilgangen på leverandører ikke akkurat er økende, så bestemte jeg meg i dag for å ta ansvar sjøl. Og siden det nå engang er sånn at denne kroppen trenger å holdes litt i ro av og til, så passet det å begynne akkurat i dag. Prioriteringen ellers ville fullt og helt vært som vanlig: tur!

I dag bestemte jeg med altså for å bruke innetida til å rydde og sortere i garnrester! Høres gøy ut, ikke sant? Det viste seg å være en del tråd. Men det visste jeg jo. Både i poser, i nøster og løst. Og blandet.

Da jeg og katta hadde nøstet opp og ut og jaget nøstene litt rundt omkring så prøvde jeg å sortere det hele. Det gikk så som så. Grovt ullgarn type klø og ikke så tjukt i en haug. Alpakkaull i en annen. Tjukt ullgarn bittelitt mykere enn det grove i en tredje. Og bomull i et hjørne. Alt vel.

Men da måtte jo strikkepinnene også sorteres. Det viste seg å være sinnsykt mye tynne strømpepinner, både komplette sett og mer enslige typer. Og omtrent 17 nesten like rundpinner. Nederst i butten med strikkepinner fantes to pakker helt nye synåler fra nittenpilogbue samt to brett trykknapper…begge deler fra restlageret på S-laget da det ble nedlagt. Lurer på om slikt har samleverdi?

Uansett. Hele seansen kom i gang fordi jeg har et stadig høyt og ikke akkurat minkende behov for hjemmestrikkede ullsokker. Og jeg sliter høl i dem fortere enn noen jeg kjenner gidder å strikke dem. Derfor er planen nå å se om jeg kan strikke noen sjøl. Og det har jeg aldri gjort før. Jeg har strikket gensere og kofter i alle størrelser fra baby til småbruker. Jeg har strikket luer, skjerf og leggvarmere. På barneskolen midt på 80-tallet strikket jeg til og med pulsvanter. Så da må vel en skarve hæl på en sokk være mulig å få til?

Jeg har i alle fall begynt. Opplegget ble litt etter skjønn og litt etter telling på noen av de jeg allerede har. Sånn cirka. Så langt alt vel. Resten tar jeg vel på hæl’n?

Det er sånn vi har youtube til, ikke sant? Da har jeg begynt – og får det helt sikkert til! Wish me luck!

Foreløpig holder jeg på med det jeg kan…

Strikkepinner ferdig sortert og merket! Opplegg etter skjønn.
 
Heldigvis bidro assistenten med både hjelp og støtte. Det må til når de gamle ser slik ut. Og ja, jeg har prøvd å stoppe… Det holder bare bittelitt…
Det meste satt sammen inni midten der, inkludert tre strikkepinner.

 

 

2 kommentarer
    1. Dette høres ut som hos meg. Jeg kjøper nye pinner ca hver gang jeg skal strikke noe…fordi jeg ikke vet om jeg har… Og garn…samme greia. Jeg må også strikke egne sokker etterhvert. Mamsen som var så flink å strikke sokker, og andre ting, lever jo ikke lenger. Så her må jeg lære meg selv. En eller annen gang… 🙂

      1. Mye av garnet og pinnene jeg gjenoppdaget var fra den tida jeg strikket til avleggeren. Lagde mye til henne i str 0-3 år. Artig å strikke det som ble fort ferdig! Nå blir a straks 22… Blir spennende å se om det blir hæl på disse sokkene🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg