Jeg vil være menneske i år også!

Jeg lurer egentlig på om jeg har blitt noe særlig mer menneske siden jeg skrev dette på denne datoen i fjor:

Jeg vil være menneske.

Jeg strever fortsatt med energi. Fatigue og ønske om aktiviteter som tur, jobb, trening og opplevelser er ikke alltid lett å kombinere. Og da kan både den ene og den andre føle seg en smule umenneskelig. Rett og slett både forbanna og deprimert. Sånn er det i alle fall for meg. Men jeg holder på da. Og innser at mye av tilstanden i skrotten er varig. Det har kommet for å bli. Og må leves med.

I går var jeg på trening, akkurat som denne dagen i fjor. Samme trening. Litt bedre enn i fjor på noen områder. Litt verre på andre. Siden mars i fjor har jeg vært på tur, brent bål, overnattet i kratt, spist mat, ledd, grått, kjent meg verdiløs, opplevd mestring og hatt oppturer og nedturer. En berg- og dalbane i grunn. Også jeg som hater karuseller!

I dag har jeg planer om tur. Bare det å orke å ha de planene og makte å gjennomføre dem oppleves som en seier. Jeg har nok av dager og uker da det ikke fins krefter til å planlegge noe annet enn å bevege skrotten fra sofaen til stolen og innom do og kjøkkenet for nødvendige ærend. Slik blir jeg grinete av. Det må jeg visst bare innrømme.

Tur derimot: det blir jeg blid av. Og kje. Fullstendig utmattet og sliten som det kalles. Flere ganger såpass gåen at jeg ikke kan kjøre hjem med en gang, men må slappe av litt i bilen etter endt tur før jeg er «kjørbar». Jeg kjører ikke bil med følelsesløst høyrebein!

Så ja, jeg blir utmattet av disse turene. Men det får gå. Smerter og en ubrukelig kropp takles som regel best av et hode som har fått både frisk luft og turopplevelser. Og de kommer rett som det er uansett de smertene, så en bitteliten tur i dag er en investering i en noenlunde harmonisk psyke. Så frisk luft blir det. Både på tross av og fordi. Og det trenger jeg for å føle meg som et menneske!

6 kommentarer
      1. Min ble heller ikke så lang, men den ble lenge. Og jammen ble det ikke varmegrader etter -18 i dag tidlig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg