Jeg lurer på hvordan det blir neste år.

Det spurte jeg meg selv om den 2.februar 2022. Såpass mye vann har rent ut i havet siden da og året har vært en smule innholdsrikt, at det gidder jeg ikke skrive om akkurat i dag.

Det jeg lurte på var jo mer konkret hvordan det gikk med frikortet i år. I 2023. Altså når jeg nådde grensa for hvor mye den enkelte selv skal betale for behandling i helsevesenet i løpet av et år. I fjor nådde jeg summen den 2.februar. 2921 kroner hadde jeg svidd av på slikt i januar i fjor. Det var FØR kreftdiagnosen kom:

2921 kroner.

I år har AS Norge bestemt at jeg har råd til å betale kr 3040,- før de går inn og subsidierer sjukdommen. Og det har jeg jo. Råd altså. Inntil videre. Og for så vidt ikke noe valg. Nå er det slutt. I dag kom vedtaket. Så nå har jeg svidd av tilstrekkelig av kronene mine på sykehus, lege, medisiner og fysioterapi. Og en og annen kilometer kjørt til og fra. Resten av året slipper jeg med å betale for det utstyret de eventuelt bruker. Og det blir ikke så mye. Det går lite plaster på de undersøkelsene mine.

I fjor hevet de summen med 500 kroner. I år kun 50. Da går jeg for at den heves med kun 5 kroner neste år, altså! Det  må jo være et visst system i galskapen? Jeg regner med jeg har bruk for det der kortet i 2024 også. Og kanskje jeg får ei god hånd med noen av disse i tillegg?

Satser på at dette er gode kort for resten av året!
2 kommentarer
    1. Kjedelig å bruke så mye penger på lege-greier 🙁 Glad jeg ikke trenger så mye av det. Har vært heldig så langt i livet. Har jo vært noe, men det har gått bra med det meste 🙂 Håper du slipper mye legegreier til neste år.

      1. Jeg har heller ikke vært i nærheten av denne grensa før. På tross av både det ene og det andre av migrenetabletter og diverse. Og at det er en del penger merkes jo først når en skal ut med summen på såpass kort tid 🙂 Havner nok godt over grensa de neste par åra også, tenker jeg 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg