Jeg fant, jeg fant.

Se hva jeg fant på tur i skogen i dag!

Trost i taklampa er sikkert stas. Trost i gran er også magisk.

På mange måter så syns jeg dette er den aller beste tida på året for skogstur. Det er så å si fritt for insekter. Ikke en mygg å se og langt fra det hjortelusfluemarerittet jeg opplever på sensommeren. Med så lite nedbør som vi har hatt herover de siste ukene så er stiene tørre og fine. Og mengden kratt er foreløpig såpass beskjedent at slike som meg som liker å vase rundt litt utenom sti kan relativt lett ta meg fram uten å gå meg fast i villniset.

Det aller viktigste er derimot livet. Livet som finnes i vårskogen. Alt som spretter fram er insisterende grønt. Det formelig eksploderer fram. Ekornet som holdt til i grana jeg passerte «brukte kjeften» såpass heftig at jeg faktisk skvatt. Fuglesangen var øredøvende. Jeg møtte i alle fall fem kjappe firfisler som stakk seg vekk i gresset. Og teppene av hvitveis lå tett.

Allikevel holdt jeg på å gå glipp av dette aller vakreste. Bare en halvmeter fra stien fløy nemlig en fugl opp og satte seg i et tre et par meter lenger borte for så å holde et svare leven. Som regel betyr det at det finnes et reir. Og det gjorde det! Jeg måtte ikke leter lenge før jeg fant det. Et perfekt reir med fire blanke, turkise egg. Som jeg ikke hadde lagt merke til i det hele tatt om ikke fuglemor hadde styrtet avgårde og lagd et svare leven.

Trosten fikk etter en liten titt være helt i fred med både egg og reir. Men jeg kommer nok innom en dag om ei ukes tid.

Slike turer og slike små opplevelser og funn er både genial og rimelig terapi. Og jeg er fryktelig glad for at jeg i det hele tatt evner å lage meg slike opplevelser. Når jeg finner slike skatter i tillegg så får det ikke hjelpe at den siste kilometeren gikk på ren vilje. Og at jeg måtte hvile før den påkrevde dusjen etterpå kunne gjennomføres. Den siste halvtimen var jeg mest opptatt av å finne neste stubbe å sitte på. Ikke så opptatt av vårskog, ekorn og kvitrende fugl.

Har du mulighet så ta deg en tur ut i helga. Våren venter og sier velkommen inn!

Velkommen inn i våren!
8 kommentarer
    1. Skogen er terapi for meg også. Og om man får se sånt som dette er det jo ENDA bedre. 🙂 Så deilig å gå og kjenne luften, lydene, bakken under seg. Elsker turer i skog eller på fjell eller i fjæra. Naturen altså!! <3

    2. Ååå de er så nydelige de eggene – og for en flott farge 😀 Er det trosteegg altså? Har oppdaget noen slike jeg også… men tomme… da skallet er delt i to 🙂 Kanskje ungen er klekket ut da og alt er vel <3

      Naturen er vakker!

      1. De er kjempefine. Dette er trost. Stær legger liknende egg både i farge og størrelse, men uten mørke flekker. Og det er flere småfugler som legger blå egg, men de er mindre. Er de delt så er de antakelig klekket. Hvis det ikke har vært en reirtjuv på ferde🙈

      1. Ja, det reiret er så imponerende! Det er stas å finne både egg og reir🙂Lag deg en fin kveld🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg