Hangaround festivalstyle.

 

Innleder festivalsommeren på terrassen – for resten av 2020!

Jeg har endelig blitt trendy. Jeg liker jo å følge med. Leser nettaviser og sosiale medier hver dag og prøver å orientere meg i samfunnsbildet. Nå er det jo ikke så vanskelig egentlig. Det går stort sett i pandemi. Oversiktlig om ikke annet.

I går kom artiklene som fortalte meg at jeg er trendy. Artiklene om køyer. Ikke køyesenger. Heldigvis. Hengekøyer. Hva bør du velge av telt og hengekøye og hvem bør unngå å sove i hengekøye? 

Jeg har hengt mellom trær et par år allerede, etter å ha vært så redd for hoggorm og etter hvert grevling på en overnattingstur under åpen himmel, at jeg rett og slett der og da bestemte meg for at litt opp fra bakken var løsningen. Det viste seg å stemme bra! 

Artikkelen sier at folk med vondt i ryggen kanskje bør vurdere noe annet enn hengekøye. Jeg er nok unntaket som bryter med den regelen. Jeg er rett og slett mye mer bevegelig i skroget etter ei natt i kokongen, les hengekøya, enn jeg er etter ei natt i senga. Nå tror jeg ikke lenger det er tilfeldig. Det er sånn. Jeg ligger i alle fall atskillig bedre i køya enn jeg gjør på bakken i lavvo eller under tarpet. Telt har jeg ikke. 

Artikkelen påpeker også at buksering av kropp inn og ut av hengekøya kan være en utfording for spesielt støle og stive skrog. Helt sant, men øvelse gjør mester. Og så er det et godt tips å henge seg opp i passe høyde slik at beina når ned i bakken når du skal hufse deg oppi eller rave ut for en dotur i nattens mulm og mørke. Artikkelen sier heldigvis at hver og en må finne det som passer for seg. Det tror jeg er helt riktig. Men MÅ du ligge på magen så gå for telt, eller seng. Ryggen og sida fungerer bra i hengekøye. Er du skeptisk til mygg, kjøp deg køye med myggnett, eller bruk telt.

Telt passer også bra om du ikke har trær. Hengekøye på snaufjellet er ikke så sjarmerende. Hvis du liker å ha tak over hodet kan telt også fungere. Jeg bruker tarp over hengekøya. Hvis tarpet er tett blir natta bra selv om det regner. Hvis det ikke er tett….vel, har prøvd det også…

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg