Dagens MS-moro.

Og ja; den overskrifta var så definitivt både ironisk og sarkastisk ment. Men; jeg får stort sett ikke mer moro enn jeg lager sjøl, så da blir dette dagens ms-funfact:

MS er jo en autoimmun sykdom som blant annet fører til at signaler hjernen min sender til musklene ikke nødvendigvis kommer dit de skal, og i alle fall ikke i forventet fart. Det betyr at signaler oppi topplokket også kan oppføre seg noe forvirret! Det kognitive og det motoriske er begge deler påvirket. Jeg er rett og slett litt tregere oppi hue. Og glemmer. Og sier feil ord. Og klarer ikke følge med i samtalen. Og må spørre opp igjen. Og en del annen moro.

I dag hilste jeg på en ny vikar på jobb. Inne på en annen avdeling. Så gikk det en snau time. Jeg var sammen med barn og voksne på «min» avdeling og så havnet vi etter hvert på utelekeplassen. Etter en stund kommer nevnte vikar ut. «Hu der må jeg hilse på så jeg ikke virker fullstendig nedsnødd», tenkte jeg. Og strenet bort. Jeg tror til og med jeg ytret noe sånt som «du virker kjent»(!!!). Da den unge damen høflig og tålmodig presenterte seg, igjen, så skjønte jeg jo at jeg hadde hilst før. Men jeg kunne ikke for mitt bare liv huske hvor og når….

Og ja, forglemmelser og stress og kaos kan skje de fleste. Det er ikke første gangen jeg har hilst for både andre og tredje gang på nye foreldre i barnehagen, altså. Men dette er annerledes. Fullstendig blankt. Blackout. Et sort hull. Jeg observerer fenomenet med både lett vantro og bekymring.

Og jeg ble ikke sikker på hvor jeg hadde hilst på henne før før jeg satt i bilen på vei hjem og tenkte så det sikkert dampet ut av topplokket. Da kunne jeg jo spille begge hilserundene både detaljert og glassklare for meg selv. Jeg husket det jo godt da. Begge. Hadde jeg ikke hatt ms hadde jeg vært bombesikker på at en eller annen form for demens hadde innhentet meg. Men sånn går no’ dagan. Signalene på avveie gir både silly-walk og sjangling. Signaler på avveie gjør også at jeg leter etter ord jeg trenger for å uttrykke meg. Og de tuller stadig med hukommelsen.

Stakkars jente. Hun måtte føle seg ufattelig betydningsfull. Glemt etter en time… Men husket etter to, da. Det var vel så lang tid signalet brukte før det kom fram oppi topplokket her… Lite kunne vel hun vite at hun var del av dagens MS-moro!

Bilde: illvit.no

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg