Nå syns jeg synd på studentene våre!

Skole er viktig for barn og unge. Sa Guri Melby for noen minutter siden. Unge opp til 19 år, slik jeg forstår det. De andre driter vi i.

Hvor mange studenter på høyskole og universitet vet du om som ikke er avhengig av jobb i tillegg til studiestøtte for å få den økonomiske hverdagen til å gå rundt? Hvor mange studenter tror regjeringen det fins som ikke har en jobb i tillegg til studiene? Og hvor mange av disse som har vært så heldige å ha julefri tror dere at kan «ta fri» eller ha «hjemmekontor» fram til 18.januar? Minst.

Hvor stor del av studentmassen rundt i landet har en reel mulighet til å «la være å dra tilbake til studiestedet» før 18.januar? Jeg bare lurer litt, altså….

Denne studenten måtte tilbake til hovedstaden 1. januar. Da var juleferien over. Jobben kalte 2.januar kl 09.00 og fridagene var over. Det er realiteten så lenge butikker og kjøpesenter skal være oppe som vanlig. Og muligens bingo, hørte jeg akkurat (sic). Så da får hun slenge seg på trikk og bane rett som det er for å komme seg til og fra jobben på kjøpesenteret på andre sida av byen. Ellers får hun holde seg på hybelen, som er lånt, i og med at samboeren i bofellesskapet er koronasmittet og i isolasjon inntil videre. Ikke besøk, ikke treningssenter og i alle fall ikke forelesning og kollokvie.

Jeg må si jeg syns synd på alle studentene nå! På’n igjen. Hold dere vekk og hold dere hjemme. Men møt opp på jobb slik at alle som har hjemmekontor kan handle alt de vil helt som vanlig. De som fortsatt har en jobb får være glad til og tviholde på den. Det er nok av dem som står uten for tida. Studenthybelen blir ikke noe billigere av at du ikke får bruke den. Jeg syns ikke det er rart om en og annen dropper ut av studiene i løpet av disse månedene. Eksamen blir sikkert heller ikke noe lettere selv om studiestedet er stengt!

Jeg krysser alt jeg har og håper tiltakene hjelper slik at dere kan få en skikkelig studenthverdag så fort som mulig.

Fra Dagbladet i går.

 

2 kommentarer
    1. Takk, Heidi. Viktig at vi tenker på hele bilder. Studier på høgskoler og universiteter er mye mer en bare fag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg