Kvinnehelsa kommer i Jaguar.

Jeg har akkurat kommet hjem fra trening. Kommunen jeg bor i har noe som kalles Frisklivssentral. Der finnes ulike lavterskel aktivitetsgrupper, kurs og annet som gir oppfølging til voksne folk i kommunen som av en eller annen grunn trenger det. Lavterskel er stikkordet.

På gruppa som jeg går handler det om kroppsbevissthet og bevegelse. Ingen hardtrening og pust og pes og hopp og sprett. Fokus på balanse, styrke og bevegelse og å kjenne at riktige muskler er i aktivitet. Ikke alle andre. På denne gruppa er vi alle damer. Og vi ser vel stort sett ut som de fire i midten her:

Foto: iStockphoto

Jeg vet kun om min egen sykehistorie og hvorfor jeg er der. Ikke de andres. Men jeg går ut i fra at det kan være ulike grunner til at akkurat denne timen trengs. Fibromyalgi, bechterews, kreft, artroser, psykiske utfordringer, MS, ME, andre myalgier….det stopper ikke. Det er dette som er helse! I dette tilfellet kvinnehelse.

Begrepet kvinnehelse har fått en del oppmerksomhet i media i det siste. Mest fordi det i mange tilfeller er et svart hull både i forskning og status i helsevesenet. Flere går ut og fronter behovet for mer oppmerksomhet rundt dette. Mer forskning og flere behandlingstilbud. Rett og slett et helsevesen som tar kvinnehelsa på alvor! Det er på tide.

Foto: dagbladet.no

Og så har vi disse da. Tre «kjendisdamer» som snakker om «tabubelagt kvinnehelse» i forbindelse med åpning av det jeg ikke kan skjønne er noe annet enn en såkalt «skjønnhetsklinikk». En klinikk som skal ta seg av for mye rynker, for mye hår på feil sted, for mye og for slapp hud, for mye fett og alt annet vi gjerne får for mye av før eller senere. Med all kritikken de har fått fra øvrige kjendiser og andre folk, så tipper jeg en ørliten smule bekymringsrynkebehandling er nødvendig til og med for disse tre.

Jeg fyrer meg opp på en måte som garantert ikke er optimal hverken for egen kvinnehelse eller helsa i den her skrotten generelt. Å påstå at en holder på med kvinnehelse, og jobber mot tabu rundt dette, når en starter en klinikk som driver med sparkel og heftgrunn for å pusse på utseende HAR INGENTING MED KVINNEHELSE å gjøre! Det har med utseende å gjøre. Og med angsten for at levd liv skal synes. Antakelig rett og slett frykten for å bli gammel og kampen for å beholde illusjonen om at det går an å reversere akkurat den prosessen. På egen hjemmeside skriver de at de skal tilby: «de nyeste vitenskapelig dokumenterte behandlingene innen laserteknologi, rynkebehandling, antiaging, mesoterapi, peelinger, muskelbygging og ikke-invasiv fettreduksjon». Det meste er gresk for meg. Aner ikke hva det er og jeg ser jo ut deretter.

Jeg blir så inn i granskogen provosert. ER det faktisk mulig!?! Og det verste er: i det systemet som er rundt disse damene som i fullt alvor påstår at det er tabubelagt kvinnehelse de skal avhjelpe så finnes det faktisk ikke en eneste person som har tenkt og uttrykt at dette skurrer!?! Ingen som har dratt i håndbrekket og hintet om at her er det noen som er på jordet!?! Ingen som har tenkt at uttrykket «tabubelagt kvinnehelse» er aldri så lite malplassert når det i all hovedsak er snakk om rynker og slapt skinn? Er det dette du tenker på som “tabubelagt kvinnehelse”? Kall det i det minste konsekvent for “estetisk kvinnehelse”, sier jeg. Og jeg kjenner at det hjelper ikke at utsagnet ifølge avsenderen var «tatt ut av kontekst». For meg virker hele konteksten, det vil si konseptet, ute….

Klinikken skal i følge en av eierne passe på at vi eldes som en Jaguar E-type og ikke noe fra rent a wreck… Sikkert en lettelse å vite for de som sliter vettet av seg med endometriose, ufrivillig barnløshet, fødselsskader, overgangsalder og you name it.

Rynkene kan få behandling bare du punger ut. For gud forby om det synes at du er 50! Jeg tenker at den jaguaren muligens er en smule rusten under lakken uansett. Og jeg vet at om det er lakken som holder skroget oppe, ja da ramler systemet til slutt sammen og rent a wreck ville muligens vært å foretrekke uansett.

Lykke til med ny klinikk! Jeg tar med meg overgangsalderen min samt de andre noe mindre kvinnelige plagene mine og setter meg på venteplass 5 eller 6. Der behandler de mest helse. Etter klientellet på venterommet å dømme stort sett mannehelse, alder 65+, kan det se ut til. Lurer på om de kjører jaguar eller tenker på at de skal se ut som en? Tvilsomt. Ikke engang jeg, kvinne – oppe og nikker på 50, er opptatt av det.

Og da sier jeg som Stavanger Aftenblad:

«Hva sier vi til unge jenter om mor føler hun bør eldes som en Jaguar?»

Kilder:

nomioslo.no

aftenbladet.no

dagbladet.no

2 kommentarer
    1. 10 av 10 til deg for innlegget ! Enten er det kalkulert for å få ut maks oppmerksomhet i ulike media – eller så er hele denne hurven lykkelig uvitende om hvor lenge kvinnehelse har stilt langt og lenger enn langt bak i køen.

      1. Takk 🙂 Det blir mye gratisreklame til disse damene…dessverre. Men leste akkurat om en innsamlingsaksjon til Norske kvinners sanitetsforening som hadde kommet i stand som et motsvar til de greiene der. Så kanskje det hjelper med å sette den ekte kvinnehelsa på dagsorden…:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg