6 ting jeg lærte på dugnad.

Dette innlegget kunne egentlig hett: «Prosecco og maling.» For det var det som var tittelen på dugnaden. Et gammelt hus er anskaffet, ikke av undertegnede, hu har nok av slikt. Men av en venninne som etter en heftig «kjøpe-hus-og-kjøpe-maling-og-slikt»-runde inviterte til dugnad. Som het nettopp «Prosecco og maling». Og det ble det. Både prosecco og maling. Og det er her læringsprosessen kommer inn.

  1. Jeg har sablet mine første bobler! Det var på tide. Og med utmerket og erfaren læremester med egen sabel til formålet, så ble det så lett atte. Mulig det var nybegynnerflaks, for jeg har aldri prøvd før. Men sabling ble det og det ble bobler i glassene.
  2. Drillpiker kan både henge opp hus og røske ned postkasser. Både med og uten drill. Selv om jeg var en smule skeptisk til selve postkassemalinga. Men det lille huset må vel i alle fall sørge for noen trivelige naboer utover våren.
  3. Det føles fortsatt suspekt å ligge på sofaen mens 6 andre personer jobber rundt deg. Men innimellom å fylle glass, koke kaffe, rydde søppel og forsyne dugnadsgjengen med sjokolade slik at blodsukkeret holdt seg på et stabilt og malevennlig nivå, så passet jeg sofaen. Og sablet.
  4. Gammel teglsteinsmur kan gjenoppstå i fresh drakt når den blir utsatt for litt maling. Eller ganske store mengder maling, faktisk. Og mye prosecco. Flinke malere!
  5. Postkasser kan gjerne matche soverommet… Men jeg er usikker på om de bør det? Eller må det? Fakta er i alle fall at noen gjør det. I alle fall nå.
  6. «Maling går fort», hadde flere av oss hørt. Vi er litt usikre på akkurat det. I alle fall hu som maskerte nesten hele kvelden, hu som malte mur med rå muskelkraft og de som hang på tvers i halvmørten oppi trappa for å male trappegangen. Og ikke minst hu som skulle administrere hele dugnaden samt bo i resultatet. Det er fortsatt et strøk igjen. Kanskje et par-tre på muren. Noen må kjøpe mer prosecco. Eller cremant, helst 😉

Takk for en hyggelig dugnad. Jeg koste meg både som drillpike, sofaligger, postkasseansvarlig og stumtjener. Og er dypt imponert over både maleferdigheter og proseccokapasitet, om det kan sies på den måten. Her er det mye kompetanse ute og går! Hilsen hu som kun sablet boblene og ellers holdt seg til rabarbracider og kjørte hjem 😉

Viktig og helt vanlig dugnadsjobb. Sier vi. Foto: ACM.
Drillpike med ferdig installert residens.
Ledig for innflytting.
Teglsteinsmur versjon 2.0.

Postkassa matcher nå soverommet.

 

 

4 kommentarer
    1. Sabling er tøft. Respekt. Jeg har lært det en gang men siden jeg nesten alltid er innendørs når sånt skal åpnes liker jeg ikke å ta sjanser med sølet det ofte trekker med seg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg