101 dalmatinere. Bare 100 bloggere.

I dag ligger jeg på bånn. Jeg er helt nederst. Plass nummer 100 på «toppbloggerlista». Det er altså 99 bloggskribenter som er mer lest enn friluftsheidi det siste døgnet. Noen av dem leser jeg sjøl jevnlig. Og en gang iblant, altfor sjelden kanskje, kommenterer jeg det de har skrevet. Hvis jeg blir engasjert eller jeg føler jeg har noe å si. Eller bare hvis jeg har lyst.  Ingen nevnt, ingen glemt.

I dag er jeg altså på bånn. Det er for så vidt ikke noe nytt for meg å havne i bølgedaler. Det har blitt en del opphold på bånn det siste året, for å si det sånn. Men akkurat de siste dagene har vært ganske bra. Om jeg får si det selv. Så en plass nederst på lista speiler ikke akkurat hverdagen her og nå.

Og bånn og bånn. Jeg syns i grunn det er litt stas å være på den lista i det hele tatt. Hvor mange blogger, både med godt og dårlig innhold og med bra og mindre bra språk, er det ikke som aldri kommer på den lista? Jeg tar meg selv i å lure på om jeg sjøl og mine skriblerier har noe der å gjøre i det hele tatt. Så for meg er bånn topp. Eller noe sånt.

Jeg identifiserer meg ikke akkurat som toppblogger. Regnet etter antall lesere ligger friluftsheidi antakelig i snitt på en 85. eller 90. plass på den lista. I dag altså nummer 100. Hvordan jeg klarer å bli blant de 100 har jeg ingen formening om. Enkelte dager er jeg antakelig nummer 135 eller nummer 768 for alt jeg vet. Men har jeg først karret meg inn på en 93. plass eller der omkring så er det større sjanse for at bloggen blir lest og havner på lista dagen etter også. Såpass har jeg lagt merke til.

Plass nummer 100. For min egen del så er akkurat den plassen litt ekstra stas, selv om lesermengden ikke akkurat er imponerende. Stas fordi jeg nesten alltid leser lista nedenfra og opp! Det handler jo om å finne egen blogg, og da er det jo ikke noe vits i å begynne øverst, ikke sant? Der dukker jo bare de samme navnene opp igjen og igjen.

Nederst er tingen! Der er det variasjon. Ikke bare fordi friluftsheidi, uten noe klart bloggkonsept, frekventerer nedre del. Men fordi det stadig dukker opp nye navn, som må leses og sjekkes ut. Nye navn, og etter hvert noen kjente, som er leseverdige nok og som i flere tilfeller oppviser både et språk og et innhold jeg syns egentlig fortjener mer oppmerksomhet enn en 87.plass.

Jeg takker med glede for en 87. og en 100. plass, jeg. Og leser mer enn gjerne interessante betraktninger fra medbloggere. Og jeg trenger ikke ei hel hånd engang for å telle hvor mange ganger jeg har lest toppbloggerne som holder til «på pallen». Altså på den egentlige toppen. Med hederlige unntak, altså! Det hender det dukker opp noen innlegg der som fatter min interesse. Vel og merke de uten drama og oppkonstruert konflikt. Og jeg blir direkte sur hvis jeg klikker meg inn på en blogg der det viser seg at siste innlegg ble publisert i januar! Få det bort. Jeg synes ikke noe om det.

Som sagt: i dag er friluftsheidi på en strålende plass nummer 100. Det gjør at skriveriene mine leses og nevnes i en «ekte» toppblogg også, nemlig kjerringtanker.blogg.no. Der er det, i motsetning til hos friluftsheidi, et konsept på gang. Etter at kjerringa begynte å kommentere blogglista opp ned leser jeg det hun skriver hver dag. Kanskje det er fra den vinkelen hun ser verden for tida? God bedring, forresten! Jeg som vet at det vi gir oppmerksomhet til får vi gjerne mer av, kan bare takke og bukke for oppmerksomheten. Selvopptatt som jeg er så har jeg selvfølgelig lest hva hun skriver om innlegget mitt fra i går. Hun er snill med innholdet, og språket hun bruker er som vanlig både rikt og godt og med gode og personlige tanker bak. Leseverdig. Om friluftsheidi får flere lesere av denne reklamen er usikkert. Det kan nok liksågodt ende med plass nummer 100 som med nummer 99 i morgen.

Jeg tar meg sjøl i å lure på hvem som er nummer 101 i dag… Går vi glipp av den neste toppbloggeren?

Frøken listefyll.

 

5 kommentarer
      1. Ja det er mange som blogger “i det skjulte”. Friluftsheidi startet på miniblogg i mars 2020 og avanserte til blogg.no på høsten i fjor. Et par innlegg ble delt og dermed gikk lesertallet opp generelt, vil jeg tro. Lag deg en fin kveld🙂

    1. JUHUUUU og gratulerer med 100 plassen!
      Som du sier, det er stas å være på lista – innen for de 100 🙂 Men jeg er ofte utenfor den lista også,,, og jeg har NULL oversikt over HVOR jeg ligger da… kanskje nr 399 osv… hehehe
      Som deg så er jeg innom mange blogger men kommenterer ikke alle, selv om jeg vet det er morsomt å få kommentarer selv….

      Lag deg en fin dag!

      1. Ja, sånn er det. Selv om jeg blogger for egen del og innimellom som en form for terapi og måte å fylle hverdagen med mening, så er lista morsom. Og for mange sikkert motiverende. Skal snart møte dagen og gjøre den fin! Det samme til deg!

    2. Ja jeg blogger også for egen del og bruker feltet som terapi med deling av tanker og dikt.. og deler gleden ved å være ute i naturen og gå tur – mestre 🙂
      Så er det gøy å være på lista!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg