8 squashretter mot verdensherredømme…

Det er den tida av året igjen. Kjøkkenhagen er på sitt frodigste. Og i år har småbrukeren til og med utvidet med drivhus. Der klarer vi å henge med. Det vil si at vi stort sett klarer å spise opp det som vokser der. Tomat, agurk, chili og paprika.

I kjøkkenhagen er vi også noenlunde i takt med både gulrot, reddik og løk. Salaten har vi for lengst gitt opp å få i oss alt av. Den får vokse fritt og så henter vi oss det vi spiser etter hvert.

Men så er det squash-en da… Den er i ferd med å overta. Jeg lurer stadig på om den går for verdensherredømme. Så langt har vi gitt bort omkring 25 stk. Og da snakker vi ikke slike små ynkelige som selges på Kiwi. Det er et eller annet i jorda her som gjør at squash ender med å vokse seg helt gigantiske her. Ta en squash i hver hånd og gå et par runder rundt huset, så er styrketreninga gjort for den dagen.

Og vi eter. Det blir en del wok. Og det blir squash med tacofyll og ostelokk. Det blir lasagne og ziti med squash-skiver i stedet for pastaplater. Stekt squash i stedet for burgerbrød på burgeren er en favoritt hos meg. Sunt og saftig. Og grillede skiver av squash har blitt et must sammen med øvrig grillmat.

Akkurat nå kom jeg på en hit jeg lagde i fjor: Squashpai. Skikkelig godt. Og ikke minst så fikk til og med jeg det til. Så det må jeg jo bare gjenta. Revet squash i bakst har jeg hørt smaker godt, så det lurer jeg litt på om jeg skulle prøve også. I grove rundstykker, kanskje. Nå er bakst i seg sjøl ikke akkurat noe jeg vanligvis driver med, men jeg kan jo prøve.

Dagens middag var wok, der det eneste som var kjøpt på butikken var kyllingfilet og hvitløk. Resten: kortreist verdensherredømme.

Squashpaien må få skinne som hovedbilde da den liksom har utseende mest med seg.
  1. Wok
  2. Fylt og gratinert
  3. Lasagne
  4. Ziti
  5. Hamburger
  6. Grillet i skiver
  7. Pai
  8. Rundstykker
De er store, og de er mange.

Dagens kortreiste wok.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg