Kan du gjøre meg en tjeneste?

Kan du gi fem minutter av din tid? For å gjøre meg en tjeneste? Plages du selv av fatigue? Eller kjenner du noen som har fatigue? Det er ganske sannsynlig, for fatigue-symptomer rammer folk med helt ulike diagnoser. Og det handler ikke om “å være sliten” som etter en tøff periode på jobb eller i livet ellers. Det er en normal slitenhet. Hvis du klikker deg inn på lenken under får du en enkel og poetisk beskrivelse av hvordan ms, og spesielt ms-fatigue, kan arte seg:

http://www.livinglikeyou.com/nb/filmer-om-ms

Jeg har skrevet om fatigue før. Akkurat nå er jeg på rehabilitering og lærer mer. Både for å få en forståelse av hvor mye av livet som påvirkes av denne fatiguen. Og ikke minst hvordan fatiguen blir påvirket av alle utfordringene skrotten har hver dag. Når skader i hjerne og ryggmarg fører til at det som før gikk på autopilot nå trenger både konsentrasjon og energi. Som å kle på seg eller snakke i telefonen.

Jeg har ikke forstått dette sjøl. Og har ikke klart hverken å sette tydelige ord på utfordringene for meg selv eller andre. Fatigue påvirker alt og jeg må innrømme at akkurat det har jeg prøvd å ignorere og dermed underkommunisert både for meg selv og omgivelsene.

Nå har jeg fått en del verktøy som jeg kommer til å prøve ut for om mulig å få litt kontroll over energinivået mitt. En balanse i aktivitet og hvile som gir gode hverdager ut i fra den energien jeg har nå. MED ms-fatigue, og ikke sammenliknet med hva som er «normalt» eller hva slags energinivå jeg hadde før. Hvordan jeg kan få til en balanse slik at jeg makter å gjøre noe jeg har lyst til innimellom også.

Så gjør meg gjerne denne tjenesten. Se filmen. Og les eventuelt noen av mine fatigue-innlegg fra tidligere:

Fatiguens ansikt.

Fatiguens forbannelse.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg