Enda ei arbeidsuke går mot slutten.

Arbeidsuka mi som fulltidsansatt i egen helse inneholder mye forskjellig. Den er nok veldig annerledes enn din hvis du er av dem som reiser til en arbeidsplass og bedriver lønnet arbeid der. Kanskje du tenker at den er rolig. Arbeidsuka mi altså. For det er den jo. Det er jo liksom hele poenget. Jeg er heltidsansatt i dette helseforetaket, friluftsheidi, av en grunn. En grunn er at alt jeg gjør tar ekstremt mye lenger tid og større prosentandel av energien min enn det ville gjort om jeg var frisk. Og det tar ekstremt mye mer tid å restituere til neste «arbeidsøkt».

Men ei arbeidsuke er nå akkurat over. I alle fall 5 av dagene. Normalt er det helgefri i det yrket jeg har utført, men som ansatt i helseforetaket friluftsheidi så finnes ikke slikt. Hverken helgefri eller fri generelt. Da er det jobb 24/7. Men til og med jeg har det en smule mer fleksibelt i helga! Fri i betydningen ingen avtaler. Helt ok! Og rimelig nødvendig i det enkeltmannsforetaket her.

Denne arbeidsuka har bestått av:

Mandag: Trening både hjemme og ved frisklivssentralen samt litt forefallende kontorarbeid. Pakking til tur.

Tirsdag: Reise og sjauing av utstyr. Skogstur, også en slags trening, eller aktivitet om du vil, som styrker helsetilstanden. Overnatting på seter.

Onsdag: Også skogstur. Og lesing av bok i hengekøye. Restitusjon og lading. Utpakking av turutstyr.

Torsdag: lønnet arbeid på min eksterne arbeidsplass, les barnehagen, et par timer. Inkludert justering av potethypper og heiing på de som måtte dra og dytte og en lesestund i skyggen med noen 4-6-åringer. Kontraktsmøte og lunsj med sjefen. Fast bitteliten stilling etter form og behov. Tidenes mest fleksible arbeidskontrakt.

Fredag: Sykehusbesøk med ultralyd av operasjonsarr etter kreftoperasjon. Blodprøver slik at kreftenheten kan få sjekket om alt står bra til. Det får jeg svar på neste uke. Så en tur til fysioterapeuten som etter lymfemassasje pakket beinet godt inn i bandasje. Den sitter til i morgen.

De siste to ukene har også inneholdt time og sjekk av ms-ståa hos nevrolog, møte med NAV, testing av forflytningshjelpemiddel og en bisettelse. Tilpasning av skinne og greier til høyrebeinet er startet opp og føring og innsending av dokumentasjon og annet forefallende papirarbeid er fulgt opp. Jeg har bare glemt litt kom jeg på akkurat nå… Neste uke fortsetter det med tilpasning av skinner og sko, trening med fysioterapeut og oppfølging på kreftenheten. Blant annet.

Det er faktisk godt det er fredag. Denne fredagen også. Og bare lymfødembehandling i rimelig stillesittende tilstand det neste halve døgnet. Fagfolka sier at jeg gjør mye. Noen ganger for mye. Jeg liker jo for så vidt det. Å gjennomføre gir mestring. Men av og til blir jeg stressa av det kjenner jeg. Det er de periodene jeg har avtaler og skal følge opp helse, jobb og nav eller andre instanser hver eneste dag. Og da tenker jeg at jeg har godt av å faktisk skrive ned hva jeg gjør og har gjort. Så jeg blir bevisst at jeg ikke bare har slengt rundt, befunnet meg horisontalt på sofaen eller susa rundt i skogen uten mål og mening.

Med til dels invalidiserende fatigue og veldig uforutsigbar og varierende fysikk og motorikk så er det egentlig ingen tvil om at jeg er heltidsansatt. Det er dette jeg driver med og dette jeg skal drive med. Vi er tross alt 24-timers mennesker og for meg tar det her det meste av energien jeg har til rådighet i mine våkne timer. Resten går med til eting og slikt. Og til å skrive blogg. Så jeg kan lese sjøl hva det egentlig er jeg driver med. Og kanskje forstå hverdagen litt!?!

Ferdig på radiologisk. 3 måneder til neste gang. Tror jeg.

Restitusjonsområde.

Potethypping barnehagestyle. Med arbeidsfordeling bestemt av han i tomfåra til venstre…
Det blir nok varmt og godt inni den her til natta…
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg