Turtips til deg som ikke har hund!

Eller til deg som har…

Jeg liker å være ute. Jeg befinner meg så ofte jeg kan på tur, enten på beina, i kano eller på truger hvis underlaget tillater det. Det hender jeg tipser andre både om turmål og utstyr også, mens jeg litt overrasket reflekterer over akkurat det. Tureksperten friluftsheidi liksom… Bloggnavnet til tross: jeg har ingen planer om at dette noen gang skal bli en turtipsblogg. Til det finnes det alt for mange som driver med det, både profesjonelt og kun av masse erfaring, så det får de som virkelig er eksperter drive med. Det er bare å google, så finner man ut hvilken vrimmel det er av slikt der ute. Dessuten så fins det så mye annet å skrive om også…

Gleden over opplevelser og frisk luft vil jeg derimot dele. Og kan det inspirere til at en eller annen finner på å ta seg en nærtur, for det er stort sett det jeg driver med, så syns jeg det er stas. Det er de korte turene både med og uten hengekøye eller lavvo, både på beina og med kano eller sykkel, som har gitt meg kunnskap. Det er såpass langt mellom langturene at det er nærturene som egner seg best for erfaringsutvikling.

Uansett så mener jeg at det meste må prøves selv. Erfaring er det eneste som kan fortelle deg hva du trenger, hvor du skal dra og ikke minst hva du ikke trenger å ta med deg. Folk er forskjellige og det er fryktelig mange måter å gjøre friluftliv på. Som Haarld Rønneberg sier :”det er begrenset hvor dritt det kan gå”. Det som passer meg, passer kanskje ikke deg osv. Men lurer du på noe, så bare spør. Kanskje jeg har en erfaring å dele? Og så er det jo større sjanse for å få en fin opplevelse dersom det grunnleggende er på plass.

Det er derimot et par ting jeg har ganske så klare meninger om her jeg sitter på min innebygde balkong og ser ut over fjell og blåner og drømmer om neste tur.

  1. Bål. Jeg elsker bål! For meg hører det med til enhver tur. Og mat som kan lages på bål er en selvfølge. I Norge eksisterer det generelt bålforbud. Kort fortalt så betyr det at mellom 15.april og 15.september er det forbudt å gjøre opp ild i eller ved skog og friluftsområder. Dette gjelder også engangsgrill. Vær så snill å overholde det! I fjor var det masse brannutrykninger grunnet uforsiktig omgang med ild i populære turområder. Det er ikke trivelig. Og er du et fint sted der du har lyst og lov til å tenne bål så er det stor sannsynlighet for at noen har vært der før deg og hatt lyst på akkurat det samme. Bruk allerede eksisterende bålplass. Sist jeg ankom et sånt sted kunne jeg telle 13 ulike «tomter» med kullrester. På et område mindre enn en vanlig rekkehushage. Mens jeg skriver dette så ser jeg røyk. Det blåser 12 sekundmeter i kastene i dag, det er meldt om stor skogbrannfare, og noen har tent på noe nedi bygda… I forskriftene om åpen ild og bålforbud står det at det er lov å bruke hue…Er du i tvil om du skal: la være!
  2. Ta med søpla di hjem. Jeg vet ikke om jeg trenger å si så mye mer…. Vet du hvor lenge det tar før appelsinskallet du kastet under en busk er helt borte? Eller tørkepapiret?
  3. Bruk hundepose selv om du ikke har hund. Dette skrev jeg om i fjor sommer, både punkt 2 og 3, egentlig. Her:

Jeg har ikke hund.

 

Jeg syns det er minst like viktig i år. Vi går nå på vår 2. sesong med pandemi og skal nok også i sommer treffes mest mulig utendørs. Det heier jeg på. Jeg angrer aldri på en tur. Den gjør som regel godt både for kropp og ikke minst sinn.

Ta deg en tur ut! Om det ikke blir i dag, så gjør som meg og katta: Sitt på terrassen og planlegg neste tur ut. Må forresten sjekke om jeg har igjen hundeposer!

Tursekk type friluftsheidi på nærtur.

Mitt alternativ til kaffebål.

Fint vær, men vind…fint å sitte innenfor vinduene og skrive om og planlegge tur. 
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg