«Når jeg våkner i morgen er jeg en sommerfugl».

Helgas ekspedisjon var ikke så lang. Og den mest beskrivende kommentaren kom nok på forhånd. Av ei som ikke var med. «Jeg gleder meg til å våkne i morgen for da er jeg en sommerfugl», eller noe der omkring. Utsagnet kom ifølge den som refererte fra en hengekøyeturist som nettopp hadde lagt seg til i køya for natta. 

Genialt, spør du meg. Og helt på sin plass. Å krype inn i soveposen og dra igjen myggnettet på hengekøya der den henger mellom to trær et eller annet sted i den frie naturen må definitivt føles som en form for forpupping. Og alle vi som en eller annen gang har stiftet bekjentskap med noen form for faunaopplæring vet jo at etter forpupping kommer sommerfugl.

I natt var vi fire damer i vår beste alder, alle relativt nært beslektet med hverandre, som ville henge litt i skogen sammen. Badevannet ble benyttet opptil flere ganger. Turtapas, vin og annet godt drikke ble fortært. Det ble strikket, badet, fisket og skravlet og besøk kom og gikk igjen. Før det ble natta.

I natt var det ikke så stort behov for sovepose i puppen, eller hengekøya om du vil. En smule godt vær sørget for at den føltes overfødig. Sammen med ullundertøy, lue og varmeflaske som ellers ofte er standardutstyr når undertegnede skal henge i skogen. Kokongen var endelig varm nok som den var uten.

Myggnett derimot var absolutt påkrevet. Synd at glidelåsen på mitt revna kl. 04.16 da egentlig… selv om lyset var magisk og temperatur og stemning upåklagelig var det en smule tidlig å stå opp da. Knotten hadde derimot stått opp. Hvis den i det hele tatt hadde lagt seg. Og den syns innsida av kokongen min var ganske så trivelig. Jeg lykkes da til slutt å sovne litt igjen og våknet ikke før to av sommerfuglene allerede hadde befridd seg fra puppen.

Morgenbadet ble utført litt før 08.00 sammen med hu som hadde sovet aller best. Og det var hu som aldri hadde forpuppet seg i hengekøye før. Gratulerer.

Sånn kan det gå en midtsommernatt ved et tjern i innlandet når asfaltprinsesser blir til sommerfugler over natta.

 

Gleder seg til å bli sommerfugler.
Kokongene er klare.

 

Nattlig forpupping.
Den eneste som ikke ble sommerfugl var bikkja. Hu foretrakk skyggen. Og bakken.

 

Kokongen måtte repareres. Det er ikke ønskelig med mygg og knott inni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg