Nå også gjenåpningshelter!

I natt drømte jeg om jobben. Det skjer med jevne mellomrom. Det handler som regel dessverre om å miste oversikten og kontrollen nesten hver gang jeg har jobbdrømmer. Ikke bra. Spesielt ikke nå som jeg ikke har vært der siden februar.

I natt handlet det selvfølgelig om corona. Altså egentlig ikke så mye om virus da, mer om konsekvensene. Jeg drømte at barnehagen åpnet igjen. Og jeg var der. Litt forvirra etter så mange uker på sidelinjen. Jeg drømte at ungene kom i barnehagen i går, altså den 14. april. Foreldrene hadde misforstått at «barnehagen åpner igjen etter påske» slik at vi da opplevde at hele barnegruppa møtte opp ei uke før vi var forberedt på at de skulle komme. Det rant inn med unger akkurat som det pleier og vi var forvirra! Jeg kunne se i øynene til kollegaene mine den panikken jeg også kjente lå og lurte. Hva gjør vi nå? (Beklager barnehageforeldre: misforståelsen var selvfølgelig utelukkende i min forvirrede drømmehjerne!)

Når jeg, som ikke har vært i barnehagen på lenger enn de fleste og som antakelig ikke skal være med på denne gjenåpningen i det hele tatt har stressende drømmer om å miste kontrollen….hvordan ser drømmene til de som er i aktiv tjeneste ut da? 

Jeg er ganske sikker på at det er mange topplokk som maler løs på ulike scenarier og ulike løsningsmodeller om dagen. Både styrere, rektorer, barnehagelærere og barneveiledere. Og ikke minst renholdspersonalet. Hvordan blir arbeidsdagen deres i barnehagene rundt omkring framover?

Vi vet nemlig at vi må være forberedt! Vi må ha tenkt på alle scenarier. Vi må ha tenkt på hva vi gjør når vi skal dele i mindre grupper uten mer personale, kanskje med mindre. Vi må ha en plan for hvordan vi organiserer lek, do, bleieskift, måltid, levering, henting, trøst, påkledning….alt som hører hverdagen i barnehagen til. 

Noe av det beste jeg vet i jobben min er når jeg kan ta med en liten gruppe barn ut og oppleve, leke, lære, spise mat og snakke sammen. Vi oppdager mye i slike stunder både små og store. Både om omgivelsene og oss selv. Når jeg snakker om små grupper så er det altså meg og minst 6 barn, jeg snakker om. Det er den minste gruppa jeg kan få til med bemanningsnormen som eksisterer på «stor» gruppe, 3-6 år. Hvis alle ansatte er friske og tilstede. Dette kan jeg få til i et par timer. Så sant jeg ikke må forlate gruppa for å gå på do, gå i et møte eller ha den luksusen å ta pause. For ikke å snakke om tida før sistevakta kommer om morgenen og tida etter at førstevakta går hjem om ettermiddagen. Ca 4 ½ time hver dag. Da må gruppa slås sammen med andre barn og voksne og gruppestørrelsen blir da selvsagt en helt annen.

Disse stilte seg opp før covid19.

Dette er barnehagehverdagen. Den har vi gode rutiner på og god kontroll over og vi vet hva som må til for å få det til å gå rundt. Jeg er helt sikker på at det er veldig mange barnehageansatte som gleder seg til å få denne hverdagen tilbake. De gleder seg til å møte barn, foreldre og kollegaer igjen og å skape slike gyldne øyeblikk. Det går nok en del tanker gjennom disses hoder i dag. Hvordan blir rammene? Hvordan skal vi få dette til? Når kommer hverdagen tilbake?

Jeg har akkurat lest «Veileder om smittevern i barnehager under covid-19 utbruddet 2020 som ligger på www.udir.no.

De har tenkt en del de som har laget den. Jeg er helt sikker på at de også har tenkt at det hadde vært fint med en ansatt til eller to å bruke på barnegruppene nå. Sånn er ikke hverdagen udir! Og jammenmeg legger de opp til at barnehagene skal tenke en del sjøl. Bra vi er vant til å finne løsninger, være fleksible og løse utfordringer underveis som de oppstår. Hver eneste dag. Og takk og pris for unger og voksne som er vant til å leve livet utendørs. Og til foreldre som lurer: ha tålmodighet med oss. Vi gjør som vanlig så godt vi kan og så trygt vi kan og selv om vi har en del erfaring med virus så er vi ganske så nybegynnere på akkurat dette!

Jeg tenker spesielt på alle styrere som har ansvar for barn og ansatte og som helt sikkert forsøker å svare på alle foreldrespørsmål så godt de kan disse dagene. Dere har en formidabel jobb!

Lykke til! Alt blir bra!

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg