Kan Zlatan sykle og snakke samtidig?

Sykkeloppholdet har vart ganske lenge her nå. Månedsvis faktisk. Grunnet sesong og helse, egentlig. I går snakket jeg høyt om å gjenoppta aktiviteten. Sykling altså. Må få småbrukeren til å hjelpe til å se over doningen snart. Så får jeg se om jeg fortsatt kan å sykle. Og det blir selvfølgelig med hjelm. Foreløpig skriver jeg om sykkel. Det vil si jeg resirkulerer et sykkelinnlegg fra 2016. Altså for et kvarter sida omtrent.

Det skal handle om sykkel. Stort sett sånn med to hjul, gir og som man må tråkke selv, i oppoverbakke ganske overstadig tråkking egentlig. Det kommer nok til å handle en del om sykkeltur, litt 40-årskriser og muligens litt om Zlatan. Og om sykkelhjelm.

Har dere levd mer enn en dag i strekk med hjelmsveis? Det har jeg. Og når det har regna slik passe jevnt gjennom glipene i hjelmen en 2-3 dager, ja da passer det å gå direkte på restaurant, ikke sant? Legger vi til at hjelmen ble satt på hodet etter ei natt i telt med lue på hodet, så har vi den perfekte looken. Ikkeno’ problem når ulltrøya er grisetøff og maten (og det i glasset) perfekt!

Ægir bryggeri – Flåm.

 Undertegnede er vanligvis ingen sikkerhetsutstyrsfrik. Men jeg kjører ikke bil uten sikkerhetssele. Jeg går heller ikke langs veien i mørket uten refleks. Og jeg sykler ALDRI uten hjelm. Det henger sammen med 40-årskrisa. Ikke det at jeg ble så innmari mye mer opptatt av sikkerhet da jeg fylte 40. Det var nok mer det at jeg begynte å trene litt sånn mye. Og det innebar sykling, siden jogging var vondere og det er omtrent like moro som å stryke skjorter. 

Syklinga tok av i den forstand at undertegnede syklet på jobb en del. I alle fall den sommeren. Det er i overkant av 44 km tur-retur, så for en middels råtten og litt gammal mosjonist med relativt aktiv jobb, er den sykkelturen lang nok. Og ikke aldeles helt flat. Så skjedde det som måtte skje. I kampens hete gikk man skikkelig på trynet! Digert mageplask over styret midt i grusveien med påfølgende blod, snørr, bekymret ung mann i bil, halting ganske lenge og noen småarr. Men hodet, som også traff grusen relativt hardt, klarte seg bra takket være hjelmen! Derfor bruker jeg hjelm. Alltid! Selv om en del av utlendingene vi møtte langs Rallarvegen nok syns at vi nordmenn kan være litt i overkant. 

Der kommer Zlatan inn. Eller broren til Zlatan, da. Muligens. Kunne ha vært. 

Han var en av de utlendingene som kjørte litt annen stil enn undertegnede med reisefølge på sykkelfjellet i sommer. I ferd med å krysse Rallarvegens høyeste parti, med mer snøfonner enn grusvei, is på vannet og i hvert fall følelsen av å være langt til fjells, kom han forbi. At noen kommer forbi er en vane. Ikke bare på sykkel, men også når fjellturen består av timers gange med sekk på ryggen. Nok om det. Broren til Zlatan kom i en viss fart. Iført olabukse (jeans heter det vel nå), lysegrønn bitteliten sekk, Zlatansveis, uten hjelm, og med et målbevisst og litt vilt blikk. 

Zlatan har akkurat passert og er borte bak svingen oppe til venstre.
Vårløsningen har startet. Tidlig juli.

Yours sincerely er jo kjent for å ikke ha så innmari vanskelig for å prate, så jeg holdt godt til sida, snudde meg blidt og hilste «Hei J». Svaret var noe liknende «hrmfgryntfnyshrmf» og deretter så vi bare rompa på han! Både utseende, diksjon og språk tilsa at dette etter all sannsynlighet var broren til Zlatan, så vi trillet bare videre, sånn passe starstruck og fornøyd med at sola tittet fram. Hva han tenkte om disse hjelm-, fjellbukse-, hanske- og allværsjakkekledde damene i sin beste alder med sykkelvesker tunge som bly er en annen sak. Men håper han ikke syklet av! Uten hjelm, mener jeg.

Hjelm hadde han heldigvis han som var skikkelig i 40-årskrisa! Det var han blåkledde som passerte oss i veiens bratteste parti. Et parti med grov grus på en kjerrevei som var delvis vasket vekk av vårløsningen sånn i begynnelsen av juli. Vi hadde akkurat hatt en stopp – igjen – for å nyte utsikt, ta bilde og drikke vann. På ene sida var det bergvegg, på andre sida var det foss. I mellom var det vi syklet. Ikke no’ autovern eller annet stæsj. Fareskiltene var mange langs veien. «Pass på barna». «Ikke sykle nær kanten». «Trill sykkelen». 

Høydeskrekk og dårlig balanse kombinert med panikksyklere i blå lycra – synes ikke på bildet noe av det!

Der kom’n. På terrengsykkel av det proffe slaget, ikledd blå lycra og med hjelm. Vi hverken så eller hørte’n før han feis forbi i en fart som Kristoff og Kaggestad hadde bifalt. Han hilste ikke han heller, og heldigvis er vi ikke mer skvetne enn vi er.Selv om vi skvatt en smule var det ikke verre enn at vi unngikk sidesprang og dermed minst et par dødsfall. Hadde jeg møtt den blålycrakledde senere på turen, hadde han nok fått en aldri så liten og pedagogisk henstilling om å ta noe mer hensyn, senke farten eller aller helst «forfaensykleetannetsted, du får ikke med deg noe av omgivelsene allikevel!!!» Jeg går ut fra at det hadde overbevist ham om at en uforbeholden unnskyldning samt endring av uønsket atferd var det eneste rette å foreta seg!

Nåja, det gikk heldigvis bra. Og jeg hadde hjelm, så hvis jeg hadde bikka inn i fjellveggen, så hadde det nok gått greit. Jeg hadde derimot ikke klatresele og sikring i fjell, redningsvest og slikt, så om jeg hadde stupt over kanten og ned i fossen, hadde nok blant annet bloggen fått fred framover. Men sykkel er fint for 40-årskriser. Jeg kjenner flere som er enige. Navn nevnes ikke. Man har da integritet.

Men Rallarvegen, ja. Ufattelig flott, variert, spennende og ikke minst overkommelig. Tankevekkende også. En bit Norgeshistorie der en, om en ikke gjør som han i lycraen, kan oppleve på nært hold hvilket slit og hvilken innsats som måtte til for at vi nå kan suse fra Oslo til Bergen med toget. Noen av oss flyr også da, men det er en annen historie. Bergensbanen over fjellet er for øvrig noe stusslige greier, i alle fall den delen jeg har prøvd. Tunnell på tunnell, og innimellom et bittelite glimt av norsk fjell. Akkurat så kort at jo, turistene rekker å ta opp mobilkameraet, men idet de skal knipse: tata: ny tunnell! 

Flåmsbanen derimot. Der er det tilrettelagt for både mobilkameraer og mer avansert utstyr med ufattelig lang linse, les: asiater! Det er bratt og går sakte og det er innlagt fotostopp også med underholdning i form av foss med kraftige høytalere OG hulder som danser i fossen! Fantastisk harry. Fossen var fin. De svenske kupenaboene var også relativt trivelige. Den ene hadde Zlatan-trøye. Den andre spurte «Har ni rymt?». Han skjønte nok mer enn vi fortalte, for å si det sånn. Hjelmsveis, svette ulltrøyer, 40-årskriser og øldunst kan også ha påvirket imaget. 

Han skulle bare ha opplevd oss etter enda ei teltnatt på vidda! Da kan vi snakke om «the great escape!» Og det er jo unektelig mer effektivt å rømme på sykkel, enn på beina. Heia sykkel! Og husk hjelm!

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg