Dagens kronikertips. Tips nummer 2.

Funksjonsnedsettelser og mangel på energi har tvunget meg til å tenke nytt rundt både det ene og det andre. Også rundt begrepet trening. Og rundt begrepet tur. For trener jeg så har jeg ikke energi til å gå ut på tur, og går jeg på tur så blir det ingen trening.

Før gikk jeg på tur som trening. Helst lang tur. Og helst fort. Det går ikke lenger. Jeg kan gå på lengetur, og også ganske langt. Men det går såpass sakte og har såpass mange pauser at direkte trening kan det nok ikke kalles.

Først og fremst har jeg lært meg å skille de to tingene fra hverandre. Trening skal være trening. Og det gjør jeg i grunn mest for fortsatt å klare å gå på tur. Det er ikke alltid så lystbetont, styrketrening for eksempel, har aldri vært en favoritt. Men nå har jeg et program som er såpass konsentrert og begrenset at det er gjennomførbart. Treninga jeg gjør er «bestillingsverk» som fysioterapeuten på MS-senteret i Hakadal har spesialtilpasset for meg slik at jeg får til å gå på TUR. Og ikke mer omfattende enn at uka kan by på begge deler. Både tur og trening.

For tur er kos. Og det er lystbetont. Og den kan være kort. Eller lang. I alle fall kan den være sakte. Tur er hverdagsaktivitet. Og noe jeg gjør fordi jeg kan og vil. Og bålet eller opplevelsene er målet. Jeg blir andpusten, ofte ganske så innmari også, for det kan være tungt både på beina og på truger. Spesielt i oppoverbakker, dyp snø eller gjennom kratt.

Men det er dette jeg trener for. Og da er det ganske motiverende å tenke at «trening er det eneste som kan sidestilles med bremsemedisin med tanke på å hindre forverring i MS-symptomene».

Så for å kunne fortsette å gjøre dette:

Så gjør jeg dette:

Trenngsrommet er i bruk.

I dag har jeg gjort begge deler, turen ble kort men besto av mye bakker og mye kratt for å finne blant annet disse:

Både bakker og kratt må forseres for å finne disse.

Dette fungerer for meg og gir meg motivasjon. Dermed er det dagens kronikertips fra meg. Nummer 2 i rekken😊

Nr 1 finnes her:

https://friluftsheidi.blogg.no/kroniske-hverdagstips.html

 

 

 

 

7 kommentarer
    1. Du skriver innleggene dine på nettbrett/pc? Har du prøvd noen gang å gå inn med mobilen for å se hvordan innleggene ser ut da? 🐰

      1. Jada. Noe spesielt du reagerer på? Bortsett fra at det er annonser som popper opp i hytt og gevær og at noen lenker oppfører seg på sitt eget vis så ser det ut som forventet, tror jeg…

        1. Hehe.. jævla reklamer.. neida… hos meg når jeg besøker deg så er de linkene dine svære firkanta klosser som forvinner ut av skjermen.. 🤪🐰

          1. Javisst🙈Det ser jeg skjer rett som det er. Og noen ganger virker de ikke… Skal se om jeg kan gjøre en innsats for å få dem bedre. Takk for tilbakemelding!

            1. Nå ser formatet noe bedre ut her…Satser på at det gjelder også for andre lesere, og at OCD-en har “lagt seg”. 😉 …Takk for innspill 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg